Bahasa Jawa Bisa di Klaim Jerman, “mase dari jawa ya?”

Saat enak-enaknya berselancar didunia maya dengan naik komunikator, tiba-tiba perjalanan berhenti karena ada pesan singkat masuk. Mesin pencari berhenti untuk mendahulukan SMS dibaca tuannya. Hanya memencet enter, makan muncul pesan;
“nang bahas jawanya telapak tangan apa ya? PR-e anakku, aku ora mudeng”

Diam sebentar, bukan tidak tahu jawabannya dan enggan membalasnya, tetapi mencari tahu kenapa ada SMS seperti itu. Sang pengirim saya paham siapa dia, jawa tulen, hidup dikampung, bahasa keseharian jawa, tetapi hanya untuk kosakata “telapak tangan”” saja tidak tahu. Sejak lahir ceprot, nyusu sampai kuliah menjadi sarjana, saya kira cukup bekal untuk tahu dan mengerti bahasa Jawa, tetapi apa yang terjadi sekarang?.

Orang tua, menganggap biar anaknya tidak katrok, pinter, joss, gengsi, kesehariannya melatih anaknya dengan bahasa Indonesia. Tidak peduli bahasa belepotan, campuran, gado-gado, yang penting keren didengar. Anak yang free space hardisk-nya masih banyak akan mudah sekali menyerap bahasa yang hancur-hancuran tersebut.

Pemakaian bahasa Jawa sudah seperti “ndesit” (ndeso, ketinggalan), banyak anak kecil dikampung sudah memakai bahasa Indonesia. Saya berani berkata “hanya sebagian kecil remaja dan pemuda yang bisa berbahasa jawa halus”, walaupun semua bisa, tetapi “ngoko” kasar. Saya punya teman dari Jerman yang begitu getol “nguri-uri” menggeluti dan melestarikan budaya Jawa. Saya sampai malu apabila diajak bercakap-cakap dengan bahasa Jawa halus, lidah mau kesleo, melintir, sampai kram.

Orang asing saja begitu peduli dengan budaya kita, mengapa kita malah gengsi mengakui budaya kita. Malah acap kali marah-marah saat di Jakarta ditanya,
“mas dari Jawa..ya?”, terlihat justifikasi udik, kampung dan ndeso.
“mang jakarte udah jadi pulo sendiri, neng Jakarte masih gabung pulo Jawa kan?, enak aje lo….” rasa tidak terima muncul.
Teman mahasiswa saya yang asli Banyumas, sekarang komunikasi memakai bahasa Indonesia dengan intonasi pelan dan hati-hati sekali. Mereka malu ketahuan “ngapak-ngapak”, karena logatnya lucu, apalagi ABG, cewek lagi “ayu-ayu kok ngapak-ngapak?”.

Seolah merasa memaksakan diri untuk melupakan jati diri budaya, dan kesan nasionalis muncul karena gengsi dan malu akan budaya leluhur. Aneh rasanya sesama orang sunda ngobrol dengan bahasa Indonesia, sesama jawa yang fasih kromo inggil bercengkrama logat lu gue atau bahasa Indonesia. Memang bahasa Indonesia dijadikan bahasa nasional sebagai jembatan antar perbedaan bahasa, tetapi selama tidak ada jurang pemisah kenapa musti ngobrol dijembatan.

Saatnya kenali budaya sendiri, jangan teriak kalau orang asing lebih pintar mengenai budaya kita “klaim…klaim…HaHa..Basi Gebleg”.

SMS pun terkirim
“dlamakan asta”

Salam

DhaVe
Pos Security , 16 September 2009; 09:30

23 thoughts on “Bahasa Jawa Bisa di Klaim Jerman, “mase dari jawa ya?”

  1. saya kalau di tanya asalnya dari mana, dengan bangga saya jawab dari Sleman. Meski saya hidup di Jakarta saya tetap membiasakan diri untuk tetap berkomunikasi dengan bahasa jawa kalau memang yang saya ajak berkomunikasi itu biasa pakai bahasa jawa, bahkan kalau ketemu sama orang yang lebih sepuh, untuk menghormatinya saya selalu menggunakan jawa halus sebisa saya. Saya merasa bangga masih memiliki darah jawa dan berusaha untuk tidakmelupakan asal usul saya dan saya ngga takut dibilang katrok bin ndesit

  2. itulah sifat kita yg musti dihilangin sok GENGSIak py teman OM/UNCLE diberlin dr kecil dia katanya disaa,nikah dan beranak cucutp dia g pernah gunain bahasa inggris kl lg omong dia setia pakai bahasa jawa biar belepotan agak lucu2 gt tp mlh bikin ngakak mlh dia sering tanya “ak omong bnr g niih?

  3. @sulis; siip Om… setuju aku.. njawani wae.. ndesit yo gen hehe…@lave; wah asyik thoo..kacang yang tidak lupa tanahnya…@jarody; mbantul…nggunung kidul..mboyolali… aku solotigo wae… xixixix….

  4. dhave29 said: @lala; “kunduran trek”…–> tak sengaja truk bergerak mundur hingga menabrak saya… hehehenek keloloden, gimana..?

    keloloden —> tak sengaja yang dimulut masuk ke tenggorokan dan bablas sebelum dikunyah2hahahahahahahaha njiplak ae

  5. dhave29 said: @lala; “kunduran trek”…–> tak sengaja truk bergerak mundur hingga menabrak saya… hehehenek keloloden, gimana..?

    @sulisyk; muntup-muntup… mau keluar enggap masukpun segan hahaha… nek njebrottt apa hahaha?

  6. dhave29 said: @lala; “kunduran trek”…–> tak sengaja truk bergerak mundur hingga menabrak saya… hehehenek keloloden, gimana..?

    ada banyak bahasa didunia ini…tapi hanya dua bahasa yang dapat dimengerti semua orang..: senyum dan air mata…. Ketika seseorang membatasi bahasanya, dia membatasi dunianya…*postingannya ngece aku ya? wuehhehee…kemaren nanya bahasa kromo nya selamat makan…wuehehhehee…*

  7. dhave29 said: @lala; “kunduran trek”…–> tak sengaja truk bergerak mundur hingga menabrak saya… hehehenek keloloden, gimana..?

    @lala; hahaha… ayo cangkriman maneh@horotoyo; ora ngece mbak, gur ngepaske tok hahaha… gakkk piss lah.. njenengan yo pasih njawani kok… lha nek senyum dan air mata dari pengalaman pribadi, asal gak gedek-gedek sajah hahaha…

  8. dhave29 said: @horotoyo; ora ngece mbak, gur ngepaske tok hahaha… gakkk piss lah.. njenengan yo pasih njawani kok… lha nek senyum dan air mata dari pengalaman pribadi, asal gak gedek-gedek sajah hahaha…

    hehehehe…ati2 pake lidah dalam mengungkapkan bahasamu… karena lidah itu pendek sekali, tapi kekuatannya bisa panjang kemana mana… dan dapat membunuh orang tertinggi sekali pun didunia…

  9. dhave29 said: @lala; hahaha… ayo cangkriman maneh

    @addict; wah mbukak kamus kie…@tjah; setuju Om… aku juga begitu… ndesit yo gen… lanjuutkan… “mase dari jawa yah…”…”leres…jawa tulen”

  10. dhave29 said: @lala; hahaha… ayo cangkriman maneh

    Pareng matur ing ngarsanipun sagung para MPer ingkang tuhu dhahat minulya,saestu kula rumaos bingah awit manggihaken bilih ing griya punika kacetha taksih kathah sedherek ingkang tresna lan paring kawigatosan dhumateng basa jawi, basa tilaranipun leluhur kita. Mila pancen prihatos sanget menawi nggatosaken sangsaya kathah lare-lare sapunika ingkang mboten saged, mboten purun utawi malah lingsem migunaaken basa jawi. Kamangka sedasa taun kepengker wonten penelitian gegandhengan kaliyan ketrampilan migunaaken basa sarto tingkat kecerdasan, ingkang wosipun ngandharaken bilih menawi dipun bandhingaken kaliyan basa indonesia basa jawi langkung migunani kangge nghindhakaken tingkat kecerdasan. Pramila sumangga kaprihatosan lan kawigatosan punika sageda tansah kita ugemi kanthi lampah ingkang nyata inggih punika sangsaya kathah sinau, nggegulang lan migunaaken basa jawi. Mbokbilih namung mekaten rumiyin ingkang kula aturaken. Jenang sela, wader kali sesondheran. Apuranto yen wonten lepat kawula.

  11. hearttone said: Pareng matur ing ngarsanipun sagung para MPer ingkang tuhu dhahat minulya,saestu kula rumaos bingah awit manggihaken bilih ing griya punika kacetha taksih kathah sedherek ingkang tresna lan paring kawigatosan dhumateng basa jawi, basa tilaranipun leluhur kita. Mila pancen prihatos sanget menawi nggatosaken sangsaya kathah lare-lare sapunika ingkang mboten saged, mboten purun utawi malah lingsem migunaaken basa jawi. Kamangka sedasa taun kepengker wonten penelitian gegandhengan kaliyan ketrampilan migunaaken basa sarto tingkat kecerdasan, ingkang wosipun ngandharaken bilih menawi dipun bandhingaken kaliyan basa indonesia basa jawi langkung migunani kangge nghindhakaken tingkat kecerdasan. Pramila sumangga kaprihatosan lan kawigatosan punika sageda tansah kita ugemi kanthi lampah ingkang nyata inggih punika sangsaya kathah sinau, nggegulang lan migunaaken basa jawi. Mbokbilih namung mekaten rumiyin ingkang kula aturaken. Jenang sela, wader kali sesondheran. Apuranto yen wonten lepat kawula.

    bukak maning kamuse..!! hahahahha..Nuwun..

  12. hearttone said: Pareng matur ing ngarsanipun sagung para MPer ingkang tuhu dhahat minulya,saestu kula rumaos bingah awit manggihaken bilih ing griya punika kacetha taksih kathah sedherek ingkang tresna lan paring kawigatosan dhumateng basa jawi, basa tilaranipun leluhur kita. Mila pancen prihatos sanget menawi nggatosaken sangsaya kathah lare-lare sapunika ingkang mboten saged, mboten purun utawi malah lingsem migunaaken basa jawi. Kamangka sedasa taun kepengker wonten penelitian gegandhengan kaliyan ketrampilan migunaaken basa sarto tingkat kecerdasan, ingkang wosipun ngandharaken bilih menawi dipun bandhingaken kaliyan basa indonesia basa jawi langkung migunani kangge nghindhakaken tingkat kecerdasan. Pramila sumangga kaprihatosan lan kawigatosan punika sageda tansah kita ugemi kanthi lampah ingkang nyata inggih punika sangsaya kathah sinau, nggegulang lan migunaaken basa jawi. Mbokbilih namung mekaten rumiyin ingkang kula aturaken. Jenang sela, wader kali sesondheran. Apuranto yen wonten lepat kawula.

    @hearttone; wah katiwasan Kang-Mas… matursembahnuwun sampun nderek nyengkuyung basa Jawa lan gadah raos andarbeni, mugi-mugi lare sakniki ugi saged nderek nguri-uri… (waduh Panyebar Semangat tenan hahaha…. apa kethoprakan)@addict; kamus pepak basa jawa hahaha… ampunn…ngelu mikir ukarane kang Mas Hearttone…. piss…ahhh

  13. hearttone said: Pareng matur ing ngarsanipun sagung para MPer ingkang tuhu dhahat minulya,saestu kula rumaos bingah awit manggihaken bilih ing griya punika kacetha taksih kathah sedherek ingkang tresna lan paring kawigatosan dhumateng basa jawi, basa tilaranipun leluhur kita. Mila pancen prihatos sanget menawi nggatosaken sangsaya kathah lare-lare sapunika ingkang mboten saged, mboten purun utawi malah lingsem migunaaken basa jawi. Kamangka sedasa taun kepengker wonten penelitian gegandhengan kaliyan ketrampilan migunaaken basa sarto tingkat kecerdasan, ingkang wosipun ngandharaken bilih menawi dipun bandhingaken kaliyan basa indonesia basa jawi langkung migunani kangge nghindhakaken tingkat kecerdasan. Pramila sumangga kaprihatosan lan kawigatosan punika sageda tansah kita ugemi kanthi lampah ingkang nyata inggih punika sangsaya kathah sinau, nggegulang lan migunaaken basa jawi. Mbokbilih namung mekaten rumiyin ingkang kula aturaken. Jenang sela, wader kali sesondheran. Apuranto yen wonten lepat kawula.

    walah walah…kulo wonten setunggal ukoro ingkang radi ngelu…puniko khas pati…”lek ndang gage go..” wonten malih “cepet leh…”…pripun menawi dipun ucapaken ngangge boso indonesia mawi leres..? lan sakpanunggalanipun…maturnuwun…hahaha

  14. hearttone said: Pareng matur ing ngarsanipun sagung para MPer ingkang tuhu dhahat minulya,saestu kula rumaos bingah awit manggihaken bilih ing griya punika kacetha taksih kathah sedherek ingkang tresna lan paring kawigatosan dhumateng basa jawi, basa tilaranipun leluhur kita. Mila pancen prihatos sanget menawi nggatosaken sangsaya kathah lare-lare sapunika ingkang mboten saged, mboten purun utawi malah lingsem migunaaken basa jawi. Kamangka sedasa taun kepengker wonten penelitian gegandhengan kaliyan ketrampilan migunaaken basa sarto tingkat kecerdasan, ingkang wosipun ngandharaken bilih menawi dipun bandhingaken kaliyan basa indonesia basa jawi langkung migunani kangge nghindhakaken tingkat kecerdasan. Pramila sumangga kaprihatosan lan kawigatosan punika sageda tansah kita ugemi kanthi lampah ingkang nyata inggih punika sangsaya kathah sinau, nggegulang lan migunaaken basa jawi. Mbokbilih namung mekaten rumiyin ingkang kula aturaken. Jenang sela, wader kali sesondheran. Apuranto yen wonten lepat kawula.

    @ndiphe; wadooooh… mbero gak reti aku.. coba takok pakde-em…. “lek ndang gage”–>gak pake lama, ora nggo sui…. cepetleh—> cepet ngeleh digawa neng pak sardi wae hehehe…Mas Andi, bosoem… wuangkele puuoolll…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s